Introversie & Extraversie.

Afstudeer onderzoek | 2018


Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik een digitaal spel ontworpen voor basisschoolleerlingen uit groep 4 en 5. Het spel is een onderdeel van een lesprogramma dat leerlingen kennis laat maken met de termen introvert en extravert.

Het bedrijfsleven geeft de voorkeur aan mensen die hard roepen in brainstormsessies, werkgroepen en discussies, werknemers die gemakkelijk presentaties geven en netwerken opbouwen. Deze vaardigheden worden ons al vroeg aangeleerd in het onderwijs waar kinderen worden voorbereid op hun toekomstige taken. Het onderwijssysteem is voornamelijk ingericht rond de verwachtingen van het bedrijfsleven. Introverte kinderen hebben echter soms moeite met deze taken en kunnen zich daardoor onzeker, minderwaardig of alleen voelen.

Het doel van het spel is om kinderen op hun gemak te stellen in verschillende sociale situaties. Daarnaast wil ik d.m.v. het spel onderling begrip creëren zodat kinderen beter rekening met elkaar gaan houden. Dit heb ik gedaan door middel van een interactief spel dat in ‘extraverte situaties’ laat zien wat het introverte personage meemaakt. Het personage vertelt haar struggles aan haar introverte en extraverte huisdieren waarop zij antwoord geven.